Rodičia, čítajte deťom!

Rodičia na Slovensku čoraz menej čítajú svojim deťom. Svedčí o tom nielen klesajúci predaj detskej literatúry, ale aj veľký nárast prípadov detí so špecifickými poruchami učenia.

Na prvý pohľad nie je medzi týmito skutočnosťami žiadna súvislosť, ale zdanie klame. Je dokázané, že dieťa, ktoré od útleho veku číta so svojimi rodičmi, dosahuje optimálny duševný vývin, má lepšie výsledky počas štúdia a čo je ešte zaujímavejšie, aj v neskoršom zamestnaní! Svetové štatistiky v oblasti gramotnosti hovoria jasnou rečou: deti z rodín, kde sa veľa číta, sú samostatnejšie, lepšie pripravené na vyučovanie, viac čítajú a majú radi čítanie, pretože ho vnímajú ako zábavnú a príjemnú činnosť. Priamo na to nadväzuje schopnosť zvládnuť jazyk (aj cudzí), písanie, rátanie a ďalšie pre život potrebné zručnosti. Ľudia odmalička vedení k čítaniu dlhšie a úspešne študujú, získajú viac diplomov, sú dlhšie zamestnaní, nemajú existenčné problémy. Len tak mimochodom: v polovici 80. rokov bol v americkom štáte Virginia urobený dlhodobý sociologický výskum vo väzniciach. Zistilo sa napr., že až 80% väzňov vôbec nevie čítať!

Lekárske výskumy potvrdzujú, že dieťaťu možno čítať už od najútlejšieho veku, pretože veľmi skoro začína vnímať svet okolo seba. Postupne sa utvára jeho emocionálny vzťah k blízkym osobám, naplno "inhaluje" ich fyzickú blízkosť, radostnú atmosféru a lásku. Prostredníctvom čítania dávajú rodičia dieťaťu možnosť precítiť s nimi príbeh, odkrývajú preň úžasný svet, formujú jeho hodnotový systém. Zaneprázdnenosť rodiča má v ranom veku dieťaťa veľmi nepriaznivý vplyv na jeho ďalší vývoj. Vedeli ste napríklad, že v priemere hovoria matky denne so svojimi deťmi 9 minút a otcovia ešte o 2 minúty menej? Pritom komunikácia sa často obmedzuje iba na rozkazy typu: najedz sa, umy sa, uprac si izbu...

Pravidelné hlasné čítanie prináša:

  • uspokojuje najdôležitejšie emočné potreby dieťaťa
  • vytvára pevné puto medzi rodičom a dieťaťom
  • podporuje zdravý psychický vývoj dieťaťa
  • podporuje jeho sebavedomie
  • dáva mu pocit istoty, zázemia, spolupatričnosti
  • rozvíja jazyk, slovnú zásobu, dáva slobodu vyjadrovania
  • formuje budúceho čitateľa a aj jeho písomný prejav
  • učí samostatnému mysleniu, logickému, ale aj kritickému
  • rozvíja predstavivosť
  • zlepšuje sústredenie
  • trénuje pamäť
  • prináša všeobecné znalosti

Rodičia, čítajte deťom!

Z dlhodobého hľadiska jedinou trvalou hodnotou, ktorú môžeme svojim deťom dať, je čas a spomienky na chvíle strávené spolu.

Vzťah k čítaniu a písaniu sa začína formovať dávno pred tým, ako dieťa príde prvý krát do školy. Dieťa sa začína učiť momentom svojho narodenia. Je dokázané, že počas prvých piatich rokov svojho života sa dieťa naučí viac ako v ktoromkoľvek ďalšom období svojho života. Keďže sú prvé roky dieťaťa pre jeho intelektuálny vývin tak veľmi dôležité, vy, jeho rodičia, zohrávate rozhodujúcu úlohu pri ovplyvňovaní rozvoja vášho dieťaťa ako sebavedomého čitateľa, pisateľa a celoživotne učiaceho sa.

Ste prvými učiteľmi svojho dieťaťa...

... a môžete urobiť pre vaše dieťa prvé skúsenosti s učením príjemnými a plodnými. Môžete vášmu dieťaťu pomôcť ľahšie prekonať prechod z prostredia domova do školy.

Urobte z čítania zážitok z učenia.

Môže sa vám zdať, že úloha prvého učiteľa čítania vášho dieťaťa je príliš náročná. Pamätajte však, že máte veľa výhod. Vaše dieťa vás miluje, prirodzene vám dôveruje a (niekedy) pozorne počúva. V mnohých situáciách sa môžete venovať svojmu dieťaťu individuálne, aj keď máte viac detí, o ktoré sa staráte. Dôverujte vášmu inštinktu, buďte trpezliví a dostatočne vaše dieťa podporujte a môžete pre neho urobiť z čítania príjemný zážitok z učenia.

Buďte pre vaše dieťa príkladom čitateľa.

Čo je kľúčom k tomu, aby ste pomohli vášmu dieťaťu stať sa čitateľom? Jedným slovom - čítanie! Prečo? Pretože výskumy ukazujú, že najdôležitejšou vecou, ktorou môžu rodičia a opatrovníci svojmu dieťaťu pomôcť uspieť neskôr v škole, je každodenne mu nahlas čítať. Hlasné čítanie pomáha dieťaťu

  • rozvíjať si slovnú zásobu,
  • vážiť si knihy a čítanie,
  • porozumieť novým myšlienkam a pojmom,
  • dozvedať sa a učiť sa o okolitom svete.

Vydajte sa so svojim dieťaťom na cestu čítania.

Teplo a bezpečie vášho domova môže poskytnúť výborné príležitosti na spoločné čítanie vášmu dieťaťu. Deti sú prirodzene zvedavé a bádavé a vždy hľadajú spôsob, ako si zamestnať usilovne pracujúcu myseľ. Nemusíte míňať množstvo peňazí na krásne knižky, aby ste sa vydali so svojim dieťaťom na cestu čítania. Tu je niekoľko tipov:

Majte doma knihy, časopisy a noviny, aby bolo vaše dieťa obklopené podnetmi a príležitosťami na čítanie.

Ukážte vášmu dieťaťu, ako ľudia využívajú čítanie a písanie v každodennom živote, napríklad hlasným čítaním receptu pri príprave jedla, alebo pohľadnice či listu, písaním zoznamu na nákup a pod.

Navštevujte knižnice, kníhkupectvá, novinové stánky a iné miesta, kde sa nachádzajú knihy a iné materiály na čítanie. Požiadajte vaše dieťa o pomoc pri výbere knižky, ktorá sa mu páči.

Na čítanie je VŽDY vhodný čas.

Najdôležitejšie je vášmu dieťaťu čítať knihy. Vyhraďte si čas v dni na čítanie vášmu dieťaťu. Veľa rodičov najradšej číta s deťmi večer pred spaním, ale kedykoľvek je vhodné s dieťaťom čítať. Tu je niekoľko rád, ako urobiť s čítania dôležitú súčasť dňa:

Urobte v detskej izbe vášho dieťaťa knižnicu, aby ste vaše dieťa naučili, že knihy sú dôležitou súčasťou domáceho prostredia. Ak je to možné, zahrňte do knižnice pestré obrázkové knižky, knižky s rýmovačkami, riekankami, rozprávkami i doma vytvorené knižky.

Zvoľte si príjemné miesto pre čítanie ako napríklad hojdacie kreslo, mäkký koberec, pohodlný gauč alebo kreslo. Dotyk a pohladenie sú pre deti nesmierne dôležité. Zoberte si dieťa na kolená alebo si ho pritúľte k sebe. Takto spolu strávite veľmi príjemné chvíle, ktoré si bude dieťa pamätať až do dospelosti. Ak je to možné, dovoľte, aby dieťa držalo knihu a obracalo strany.

Než začnete čítať knižku, zoznámte sa s ňou. Stanete sa tak lepším rozprávačom príbehu. Čítanie príbehu môžete urobiť výnimočným pre vaše dieťa, keď necháte čas na otázky a odpovede, ak budete čítať pomaly a zrozumiteľne, ak budete držať knihu tak, aby dieťa videlo obrázky a slová a ak urobíte príbeh zaujímavým tým, že budete meniť tón a farbu hlasu.

Čítať deťom môžeme už od ranného detstva. Čím skôr deťom začneme čítať, tým ľahšie a lepšie to pôjde.

Verše, rýmy, piesne, opakovania a podobné ľubozvučné texty stimulujú rozvoj detského jazyka a počúvanie. Jednoducho, ale pritom výrazne ilustrované knihy vzbudzujú detskú zvedavosť. Začínajte s obrázkovými knihami a postupne prechádzajte na príbehy a romány.

Upozornenia, ako napríklad: "Seď kľudne! Dávaj pozor! Nevrť sa!" neprispievajú k spokojnej a príjemnej atmosfére.

Pri hlasnom čítaní sa u detí rozvíja umenie počúvať druhého. Nečítajme príliš rýchlo, doprajme počúvajúcemu dieťaťu dostatok času, aby príbeh precítilo a rozvíjalo si pritom svoju predstavivosť.

Ak čítame na pokračovanie, pred každým ďalším čítaním stručne zhrňme predchádzajúcu časť.

Ak dieťa prejaví záujem, rozprávajme sa s ním o prečítanom.

Skôr, ako začneme čítať novú knihu, venujme pozornosť ilustrácii na jej obale a diskutujte o nej. Pýtajme sa dieťaťa: "Čo si myslíš, o čom bude táto kniha?"

Pred obrátením ďalšieho listu obrázkovej knihy, alebo v ktorejkoľvek inej časti textu sa zastavme a opýtajme sa: "Čo si myslíš, ako to bude pokračovať? Čo by si Ty urobil/a na jeho/jej mieste?"

Otcovia by mali vynaložiť zvýšené úsilie čítať svojim deťom. Keďže väčšina učiteľov základných škôl sú ženy, malí chlapci často spájajú čítanie len so ženami a prácou v škole.

Buďme príkladom. Nech naše dieťa vidí, že si radi vo svojom voľnom čase čítame a nielen vtedy, keď máme čas vyhradený na hlasné čítanie. Dajme najavo, že čítanie je veľmi príjemná činnosť.

Pamätajme, že pre dieťa predškolského veku je dôležité naučiť sa od nás chcieť čítať.

Nepoužívajme knihu ako hrozbu: "Ak si neupraceš izbu, večer Ti nebudem čítať!" Len čo naše dieťa zistí, že používame knihu ako zbraň, zmenia svoj postoj ku knihám z pozitívneho na negatívny.

Usmerňujme množstvo času, ktoré dieťa venuje sledovaniu televíznych programov. Na mnohé televízne programy však môžete nadviazať čítaním kníh, alebo naopak, na základe prečítanej knihy vyberieme televízny program, ktorý dieťaťu rozšíri obzor.

Nesnažme sa súťažiť s televíziou. Ak sa opýtame dieťaťa, či chce príbeh alebo televíziu, zvyčajne si vyberie to druhé.

Akékoľvek čítanie je lepšie ako žiadne, avšak ak sa nám samotným príbeh nepáči, nepokračujme v čítaní. Uznajme chybu a vyberme iný titul.

Nečítajme príbehy, ktoré sa nám samým nepáčia. Naša nechuť sa prejaví aj na čítaní a tým minie svoj účinok.

Nenechajme sa znervózniť otázkami kladenými počas čítania, najmä ak sú poslucháčmi malé deti. Trpezlivo odpovedajme na ich otázky. Neodmietajme otázky a neodpovedajme unáhlene.

Nemýľme si kvantitu s kvalitou. Desať minút čítania, ktorému venujeme plnú pozornosť a nadšenie, sa môže s veľkou pravdepodobnosťou uchovať v mysliach našich detí dlhšie ako dve hodiny strávené pred televíziou.

Viete, že ....

... deti, ktoré čítajú, majú lepšie výsledky v škole?

... ak sa číta dieťaťu nahlas, pomáha to zvyšovať sebadôveru dieťaťa a jeho schopnosť čítať?

... ak si dieťa píše denník, pomáha to k tomu, aby sa z neho stal lepší pisateľ a čitateľ?

... povoliť dieťaťu, aby si čítalo v posteli dáva základ dobrému zvyku?

... deti si rady prečítajú samy knižku, ktorú im niekto predtým čítal nahlas?


Vložte svoj text

......................................................................................................................................................
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky