Predšlabikárové obdobie
Prvé počiatky čítania v 1. ročníku - Prípravné obdobie
Prípravné obdobie v čítaní (v šlabikári) je spolu s prípravným obdobím písania, najdôležitejšie obdobie , v ktorom sa deti pripravujú na skutočné čítanie a písanie. Jeho cieľom je pochopiť princíp čítania a písania.
Na konci prípravného obdobia v čítaní - v šlabikári (koniec septembra, začiatok októbra) by mali deti postupne zvládať tieto zručnosti:
- zvládnuť rečovo-sluchové cvičenia - rozlíšiť a určiť prvú hlásku slová
- podľa hlásky, ktoré počuje na začiatku slová, vyhľadať nápovedný obrázok a písmeno, ktoré k nemu patrí (okraje strán v šlabikári a písaní - pomenovať nápovedný obrázok a prečítať písmeno, vyhľadať písmená podľa diktátu)
- poznať, v praktických činnostiach vedieť využívať a napodobňovaním písať takmer všetky veľké tlačené písmená
- sluchom spájať dve hlásky do slabiky tzv. čítanie bez písmen (m+a=ma, l+e=le, j+o=lo...)
- tvoriť a čítať prvé jednoduché slabiky
- pochopiť syntézu - (spájanie) hlásky do slabík, slabiky do slov, slova do viet
- pochopiť analýzu - (rozklad) vety na slová, slová na slabiky a slabiky na hlásky.
CVIČENIA S KARTIČKAMI ŠLABIKÁR - PRÍPRAVNÉ OBDOBIE
SADA OBRÁZKOV
- Pomenuj obrázok a urči hlásku, ktorú počuješ na začiatku slova.
- Pomenovanie obrázku (slovo) si len predstav, a povedz len hlásku, ktorá je na začiatku slova.
- Hlásku, ktorá je na začiatku slova si len predstav, a povedz ďalšie slová, ktoré sa na danú hlásku začínajú.
SADA VEĽKÝCH TLAČENÝCH PÍSMEN
- Pomenuj - prečítaj písmeno.
- Pomenovanie písmena (hlásku) si len predstav, a povedz len slovo (slová), ktoré sa danú hlásku (písmeno) začínajú.
- Čítaj bez písmen (skladaj hlásky - zvuky do slabiky), neskôr skladaj písmená (slabiky z písmen) a čítaj ich.
SADA OBRÁZKOV A SADA VEĽKÝCH TLAČENÝCH PÍSMEN
- Vytváraj dvojice (obrázok a písmeno), ktoré k sebe patria.
- Zahraj si rodinné PEXESO (obrázok a písmeno).
- K obrázku povedz a zlož začiatočnú slabiku s písmen.
Rozklad a skladanie slov v 1.ročníku
Žiak:
- povie slovo (košík)
- vytlieska slovo po slabikách (ko - šík)
- povie prvú slabiku (ko)
- rozloží slabiku na hlásky s ukazovaním pomocou rúk (k-o) a zloží do slabiky (ko)
- povie druhú slabiku (šík)
- rozloží slabiku na hlásky s ukazovaním pomocou rúk (š - í - k) a zloží do slabiky (šík)
- vytlieska slovo po slabikách (ko - šík)
Prvé počiatky písania v 1. ročníku - Prípravné obdobie
V prípravnom období, ktoré začalo v predškolskom veku a prechádza do prvých týždňov školskej dochádzky (4-6 týždňov) je vyplnené systematickou a cieľavedomou prípravou na písanie. Písanie sa opiera o skúseností a návyky, ktoré dieťa malo získať doma a v predškolskom zariadení predovšetkým kreslením a maľovaním. Najmä tvorbou línií, orientáciou na ploche, sústredenosťou, koncentráciou na činnosť, držanie kresliaceho a písacieho prostriedku v ruke.
Zmyslom prípravného obdobia v škole je poskytnúť dieťaťu určité poznatky a vedomostí, ale hlavne vytvárať správne zručnosti a návyky v písaní. Naučiť deti správne sedieť, správne umiestniť písanku na lavici, správne držať v ruke písací prostriedok.
Cieľom prípravných cvikov v tomto období nie je len zvládnuť tvary, či prvky jednotlivých písmen tak, aby sa čo najviac priblížilo ku vzoru, ale i
- uvoľnenie svalstva ruky, predlaktia, zápästia a prstov,
- dosiahnutie rovnomerného, plynulého a ľahkého pohybu ruky po papieri,
- rozvoj zmyslového, zrakového a pohybového vnímania,
- rozvoj duševných schopností, tvarovej predstavivosti, pozornosti, sústredenosti,
- docielenie úpravy a estetiky grafického prejavu - návyk tvarovej úhľadnosti, estetickosti a čitateľnosti,
- vštepovanie a rozvoj prkov sebadisciplíny a vôľových vlastnosti (rozvoj vytrvalosti, húževnatosti a schopnosti prekonávať prekážky).
Takéto ciele (pripraviť dieťaťa na vlastné písanie písmen, slabík, slov, viet a textov) možno dosiahnuť len za aktívnej pomoci rodičov. No, pozor!
Písanie 2 -3 strán v záujme precvičenia či utvrdenia učiva stráca očakávaný efekt. Písanie sa stáva nudné a únavné. Viac dosiahneme vtedy, keď píšeme menej, ale častejšie. Súvislé písanie by v tomto období nemalo presiahnuť 10-15 minút.
Inou krajnosťou je, keď rodič zoberie do svojej ruky ruku dieťaťa a spolu píšu cviky, písmená, číslice. Rodič by mal byť len poradcom, ktorý dieťa usmerňuje k úhľadnosti písania, povzbudzuje a pochvalou motivuje. Dbá, aby dieťa malo doma vytvorené dobré podmienky na učenie a správne písanie.
Inou krajnosťou je, keď rodič zoberie do svojej ruky ruku dieťaťa a spolu píšu cviky, písmená, číslice. Rodič by mal byť len poradcom, ktorý dieťa usmerňuje k úhľadnosti písania, povzbudzuje a pochvalou motivuje. Dbá, aby dieťa malo doma vytvorené dobré podmienky na učenie a správne písanie.
Na 1.stupni ZŠ sa odporúčam používať atramentové pero alebo iné pero s veľmi citlivým hrotom, ktorý nesmie zadrhávať a zarezávať sa do papiera. Aj napriek väčšiemu komfortu neodporúčam žiakom nižších ročníkov základnej školy písať klasickým čínskym perom a guľôčkovým perom, a to najmä z týchto dôvodov: čínske pero má tvrdý hrot a zanecháva tenkú stopu. Vyžaduje veľkú námahu na koordináciu drobných svalov, palca a prstov ruky. Guľôčkové pero má nevyhovujúcu dĺžku a hrúbku rúčky, ktorá si vynucuje odlišné držanie a polohu ruky pri písaní. Núti dieťa k zvýšenému tlaku ruky, aby náplň lepšie vypúšťala farbivo. Okrem toho písací výkon za sebou zanecháva nečistú (tzv. tieňovanú) stopu. Dnes komfort ale i základné požiadavky na hrúbku, dĺžku a citlivý hrot pera dosahujú jednorazové perá pre 1.stupeň ZŠ od firiem ako CENTROPEN, KOH-I-NOOR...