Predšlabikárové obdobie


Prvé počiatky čítania v 1. ročníku - Prípravné obdobie

Prípravné obdobie v čítaní (v šlabikári) je spolu s prípravným obdobím písania, najdôležitejšie obdobie , v ktorom sa deti pripravujú na skutočné čítanie a písanie. Jeho cieľom je pochopiť princíp čítania a písania.

Na konci prípravného obdobia v čítaní - v šlabikári (koniec septembra, začiatok októbra) by mali deti postupne zvládať tieto zručnosti:

  • zvládnuť rečovo-sluchové cvičenia - rozlíšiť a určiť prvú hlásku slová
  • podľa hlásky, ktoré počuje na začiatku slová, vyhľadať nápovedný obrázok a písmeno, ktoré k nemu patrí (okraje strán v šlabikári a písaní - pomenovať nápovedný obrázok a prečítať písmeno, vyhľadať písmená podľa diktátu)
  • poznať, v praktických činnostiach vedieť využívať a napodobňovaním písať takmer všetky veľké tlačené písmená
  • sluchom spájať dve hlásky do slabiky tzv. čítanie bez písmen (m+a=ma, l+e=le, j+o=lo...)
  • tvoriť a čítať prvé jednoduché slabiky
  • pochopiť syntézu - (spájanie) hlásky do slabík, slabiky do slov, slova do viet
  • pochopiť analýzu - (rozklad) vety na slová, slová na slabiky a slabiky na hlásky.

CVIČENIA S KARTIČKAMI ŠLABIKÁR - PRÍPRAVNÉ OBDOBIE

SADA OBRÁZKOV

  • Pomenuj obrázok a urči hlásku, ktorú počuješ na začiatku slova.
  • Pomenovanie obrázku (slovo) si len predstav, a povedz len hlásku, ktorá je na začiatku slova.
  • Hlásku, ktorá je na začiatku slova si len predstav, a povedz ďalšie slová, ktoré sa na danú hlásku začínajú.

SADA VEĽKÝCH TLAČENÝCH PÍSMEN

  • Pomenuj - prečítaj písmeno.
  • Pomenovanie písmena (hlásku) si len predstav, a povedz len slovo (slová), ktoré sa danú hlásku (písmeno) začínajú.
  • Čítaj bez písmen (skladaj hlásky - zvuky do slabiky), neskôr skladaj písmená (slabiky z písmen) a čítaj ich.

SADA OBRÁZKOV A SADA VEĽKÝCH TLAČENÝCH PÍSMEN

  • Vytváraj dvojice (obrázok a písmeno), ktoré k sebe patria.
  • Zahraj si rodinné PEXESO (obrázok a písmeno).
  • K obrázku povedz a zlož začiatočnú slabiku s písmen.

Rozklad a skladanie slov v 1.ročníku

Žiak:

  • povie slovo (košík)
  • vytlieska slovo po slabikách (ko - šík)
  • povie prvú slabiku (ko)
  • rozloží slabiku na hlásky s ukazovaním pomocou rúk (k-o) a zloží do slabiky (ko)
  • povie druhú slabiku (šík)
  • rozloží slabiku na hlásky s ukazovaním pomocou rúk (š - í - k) a zloží do slabiky (šík)
  • vytlieska slovo po slabikách (ko - šík)

Prvé počiatky písania v 1. ročníku - Prípravné obdobie

V prípravnom období, ktoré začalo v predškolskom veku a prechádza do prvých týždňov školskej dochádzky (4-6 týždňov) je vyplnené systematickou a cieľavedomou prípravou na písanie. Písanie sa opiera o skúseností a návyky, ktoré dieťa malo získať doma a v predškolskom zariadení predovšetkým kreslením a maľovaním. Najmä tvorbou línií, orientáciou na ploche, sústredenosťou, koncentráciou na činnosť, držanie kresliaceho a písacieho prostriedku v ruke.

Zmyslom prípravného obdobia v škole je poskytnúť dieťaťu určité poznatky a vedomostí, ale hlavne vytvárať správne zručnosti a návyky v písaní. Naučiť deti správne sedieť, správne umiestniť písanku na lavici, správne držať v ruke písací prostriedok.

Cieľom prípravných cvikov v tomto období nie je len zvládnuť tvary, či prvky jednotlivých písmen tak, aby sa čo najviac priblížilo ku vzoru, ale i

  • uvoľnenie svalstva ruky, predlaktia, zápästia a prstov,
  • dosiahnutie rovnomerného, plynulého a ľahkého pohybu ruky po papieri,
  • rozvoj zmyslového, zrakového a pohybového vnímania,
  • rozvoj duševných schopností, tvarovej predstavivosti, pozornosti, sústredenosti,
  • docielenie úpravy a estetiky grafického prejavu - návyk tvarovej úhľadnosti, estetickosti a čitateľnosti,
  • vštepovanie a rozvoj prkov sebadisciplíny a vôľových vlastnosti (rozvoj vytrvalosti, húževnatosti a schopnosti prekonávať prekážky).

Takéto ciele (pripraviť dieťaťa na vlastné písanie písmen, slabík, slov, viet a textov) možno dosiahnuť len za aktívnej pomoci rodičov. No, pozor!

Písanie 2 -3 strán v záujme precvičenia či utvrdenia učiva stráca očakávaný efekt. Písanie sa stáva nudné a únavné. Viac dosiahneme vtedy, keď píšeme menej, ale častejšie. Súvislé písanie by v tomto období nemalo presiahnuť 10-15 minút.

Inou krajnosťou je, keď rodič zoberie do svojej ruky ruku dieťaťa a spolu píšu cviky, písmená, číslice. Rodič by mal byť len poradcom, ktorý dieťa usmerňuje k úhľadnosti písania, povzbudzuje a pochvalou motivuje. Dbá, aby dieťa malo doma vytvorené dobré podmienky na učenie a správne písanie.


Inou krajnosťou je, keď rodič zoberie do svojej ruky ruku dieťaťa a spolu píšu cviky, písmená, číslice. Rodič by mal byť len poradcom, ktorý dieťa usmerňuje k úhľadnosti písania, povzbudzuje a pochvalou motivuje. Dbá, aby dieťa malo doma vytvorené dobré podmienky na učenie a správne písanie.

Na 1.stupni ZŠ sa odporúčam používať atramentové pero alebo iné pero s veľmi citlivým hrotom, ktorý nesmie zadrhávať a zarezávať sa do papiera. Aj napriek väčšiemu komfortu neodporúčam žiakom nižších roč­níkov základnej školy písať klasickým čínskym perom a guľôčkovým perom, a to najmä z týchto dôvodov: čínske pero má tvrdý hrot a za­necháva tenkú stopu. Vyžaduje veľkú námahu na koordináciu drobných svalov, palca a prstov ruky. Guľôčkové pero má nevyhovu­júcu dĺžku a hrúbku rúčky, ktorá si vynucuje odlišné držanie a polo­hu ruky pri písaní. Núti dieťa k zvýšenému tlaku ruky, aby náplň lep­šie vypúšťala farbivo. Okrem toho písací výkon za sebou zanecháva nečistú (tzv. tieňovanú) stopu. Dnes komfort ale i základné požiadavky na hrúbku, dĺžku a citlivý hrot pera dosahujú jednorazové perá pre 1.stupeň ZŠ od firiem ako CENTROPEN, KOH-I-NOOR...


......................................................................................................................................................
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky