Kladný vzťah ku škole

Vzťah ku škole má na svedomí viacero faktorov. Vy ste na prvom mieste. Pre dieťa je dôležitý váš názor. Ste jeho vzorom. Ak vy sami máte negatívny vzťah ku škole a doma to dávate jasne najavo, ako sa môže vaše dieťa denno-denne tešiť do školy? Kladný vzťah k škole vám ušetrí množstvo času pri učení sa s vaším dieťaťom. Negatívny vzťah ho naopak predĺži na nekonečné hodiny prehovárania.

Ďalšie dva faktory sú učiteľ a spolužiaci. Počas minimálne 10 - ročnej školskej dochádzky vaše dieťa vystrieda množstvo učiteľov a spolužiakov a bude "nútené" sa prispôsobovať rôznym nárokom, názorom, charakterom,...tak ako sa aj vy denno-denne prispôsobujete svojim nadriadeným aj kolegom v práci. Skúste sa s ním o prípadných konfliktoch porozprávať a nie ich radikálne riešiť.

Učenie

Dôležitý je rituál. Príprava do školy by sa mala konať vždy v rovnakej atmosfére a približne v rovnakom čase. Po príchode zo školy by si malo dieťa trochu oddýchnuť (ak dieťa navštevuje ŠKD, oddýchne si tam). Neodkladajte učenie na neskoré hodiny a zbytočne dobu učenia "nenaťahujte". Postupne dieťa zvykajte na samostatnosť. Ako?

- seďte pri ňom a sledujte každý jeho postup pri písaní domácich úloh a príprave vecí do školy

- už pri ňom neseďte, iba občas prejdite okolo, sledujte, či si pripraví veci

- nechajte ho, nech všetko urobí samostatne, občas ho skontrolujte.

Pre dieťa bude dôležité, že sa na neho spoliehate. Ak si zabudne urobiť domácu úlohu, prípadne nájdete poznámku, že si niečo zabudlo priniesť do školy, povedzte mu, že vás sklamalo, že ste sa na neho spoliehali a začnite ho aspoň na čas kontrolovať.

Hodnotenie

Povzbudzujte vaše dieťa, ale držte sa slovného hodnotenia. Hodnotenie peniazmi a rôznymi darmi nie je vhodné. Tak isto ako neprimerané tresty, krik a bitka. Pre dieťa má byť pochvalou to, že ste s ním spokojní, že ste na neho hrdí a ak sa mu nedarí, hľadajte cestu ako to spolu prekonáte. Skôr ako sa rozhodnete dať mu pár "výchovných" na zadok, pomyslite na to, ako to asi rieši učiteľ v triede s 25-timi žiakmi, ktorý takýto "výchovný prostriedok" použiť nemôže a skúste aj vy nájsť inú cestu.

Čítanie

... deti, ktoré čítajú, majú lepšie výsledky v škole

... ak sa číta dieťaťu nahlas, pomáha to zvyšovať sebadôveru dieťaťa a jeho schopnosť čítať

... ak si dieťa píše denník, pomáha to k tomu, aby sa z neho stal lepší pisateľ a čitateľ

... povoliť dieťaťu, aby si čítalo v posteli dáva základ dobrému zvyku

... deti si rady prečítajú samy knižku, ktorú im niekto predtým čítal nahlas

Zásady, ktoré by mal poznať každý rodič

1. Pracujte s dieťaťom v pokoji a pohode.

To do veľkej miery plníte už tým, keď sa s dieťaťom učí najpokojnejší a najtrpezlivejší člen rodiny.

2. Majte na pamäti, že záujem podnecuje pozornosť.

Nervový systém dieťaťa na začiatku školskej dochádzky je nezrelý a jeho schopnosť sústrediť sa na jednu vec predstavuje priemerne 10-15 minút. Je potrebné dieťa motivovať. Učenie preto musí byť zaujímavé!

3. Nezdržiavajte dieťa pri učení dlho.

Úlohy sa snažte striedať. Keď si totiž zaťažené mozgové centrá môžu odpočinúť, oveľa lepšie pracujú. Tu platí osvedčené pravidlo: "Striedať prácu s odpočinkom."

4. Nenúťte dieťa sedieť bez pohybu.

Pri školských začiatočníkoch sa osvedčuje striedanie polôh pri práci. Je to spôsob, ako nevyčerpať nervový systém dieťaťa a dopriať mu počas duševnej práce odpočinok. Dostatok pohybu na čerstvom vzduchu v mimoškolskom čase je samozrejmou hygienickou požiadavkou! Dieťa si postupne osvojí systém ako sa správne učiť.

5. Usilujte sa vylúčiť rušivé podnety.

Deti sú tzv. nepozorné, pretože nedokážu dobre rozlíšiť podnety, ktoré by mali vnímať, od tých, ktoré sú v danej chvíli nežiaduce. Písací stôl umiestnite tak, aby dieťa nemalo výhľad na izbu, ale na stenu, sadnite si k nemu zboku, nie spredu. Neučte sa v kuchyni, kde sú rozličné príjemné či nepríjemné pachy, ale vyhraďte si kútik, ktorý bude určený len na učenie atď.

6. Predchádzajte možným chybám dieťaťa.

Nedovoľte mu, aby nejakú chybu urobilo! Radšej ho včas zastavte, pomôžte mu, poraďte. Ak má dieťa po sebe niečo opravovať, o chvíľu nevie, čo vlastne bolo správne a čo nesprávne.

7. Povzbudzujte a nezabúdajte na pochvalu.

A nielen za dobrý výkon v škole, ale aj za každú snahu. Keby ste ju totiž dostatočne neocenili, u mnohých detí by ste sa možno lepšieho výkonu už ani nedočkali. Pochvala posilňuje žiaduce správanie a zároveň ňou budujete zdravé sebavedomie vášho dieťaťa.

8. Nezaujímajte sa len o školu.

Dôležité sú aj ostatné činnosti dieťaťa a pravidelná komunikácia o jeho zážitkoch.

DRŽÍME VÁM PALCE, ABY BOLO UČENIE PRE VÁS A VAŠE DIEŤA, ČO NAJPRÍJEMNEJŠIE!

Prekážky, ktoré musí prvák prekonať

- zmena prostredia,

- zmena pedagógov a vychovávateľov,

- strach z nepoznaného (či sa môže prihlásiť, vzdialiť na toaletu, vysloviť svoj názor, posťažovať sa, ak mu ublížené, či zvládne dané úlohy, či si nájde priateľov, aká bude pani učiteľka, či sa bude môcť ešte hrať a pod.),

- strata kamarátov, ktorí nemusia spolu s ním nastúpiť do tej istej základnej školy,

- nové náročnejšie povinnosti (napríklad písanie domácich úloh),

- zmena denného režimu (strata času na oddych - poobedný spánok),

- prispôsobenie sa školským pravidlám, systému a požiadavkám (hlásenie sa, čakanie na vyvolanie, systém aktívnej pozornosti počas hodiny a čas oddychu počas prestávky a pod.),

- zmena sústredenia pozornosti (dieťa musí byť disciplinovanejšie, musí pozornosť sústrediť na učiteľa, reagovať na otázky, ktoré sú mu kladené, spoznávať a učiť sa nové poznatky,...),

- nutnosť vydržať sústredene sedieť 45 minút,

- hodnotenie jeho výkonov, na ktoré nebolo byť dieťa zvyknuté,

- dieťa sa musí naučiť byť sebestačné, organizovať si samo čas (čas zjesť desiatu cez prestávku, pripraviť si pomôcky a pod.).

Ako môže pomôcť rodič

- Je dôležité vysvetliť dieťaťu, čo sa od neho v škole bude očakávať, aké budú jeho povinnosti, ešte pred nástupom do školy.

- Povzbudzovať dieťa, poukázať na kladné stránky osobnosti dieťaťa, na to, čo už zvládlo a dokázalo.

- Byť trpezlivým. Dieťaťu môžu ísť prvé dni domáce úlohy veľmi ťažko, nedokáže sústredene sedieť. Celý deň sedelo v škole a muselo byť pozorné a môže byť nervózne z toho, že to isté musí robiť i doma.

- Pozitívne motivovať, vyzdvihnúť dobré veci, napríklad, čo všetko sa dieťa v škole naučí, že spozná nových priateľov, bude mať určité výhody a pod.

- Rozprávať sa s dieťaťom, ako sa mu v škole páčilo, prípadne nepáčilo. Je dôležité, aby dieťa cítilo v rodičoch oporu, aby vedelo, že nech by malo akýkoľvek problém, môže sa na nich obrátiť a že na nové, preň momentálne ťažké povinnosti, nie je úplne samo. V prípade, že sa dieťa začne chodenia do školy obávať, je potrebné zistiť hneď, v čom je problém a čoho sa dieťa bojí. Nemusí totiž zákonite ísť o závažný problém, ako je napríklad šikanovanie, ale môže sa jednať o nedorozumenie alebo iný menší problém, ktorý je možné vyriešiť chápavým rozhovorom s dieťaťom alebo triednym učiteľom.

- Nástup dieťaťa do školy je zmenou i pre samotných rodičov, dieťa má nové povinnosti (napríklad domáce úlohy), ktoré menia režim a voľný čas i v rodine.

- Rodič by nemal nahlas hovoriť o svojich obavách a negatívnych skúsenostiach so školou. Nemal by pred dieťaťom hovoriť o obmedzovaní a trestoch (Výhražné vyjadrenia typu - Však počkaj, v škole ťa už naučia). Nestrašiť dieťa príliš ťažkými a nezvládnuteľnými úlohami, ktorého ho čakajú.

- Rodič by mal dieťaťu dopriať i čas na hru a oddych. Dieťa môže mať strach i z pocitu, že už sa nikdy nebude môcť hrať, preto je dôležité vysvetliť mu, že i napriek tomu, že má už určité povinnosti, ktoré si musí plniť, čas na hru bude mať vždy, keď si svoje úlohy splní. Nie je vhodné, aby dieťa, ktorému domáce úlohy zaberú veľa času, bolo hneď po ich napísaní poslané do postele a nemalo tak čas na vlastné aktivity, fantáziu, odreagovanie a hru.

- Rodič by si mal nájsť čas na spoločnú aktivitu s dieťaťom (vychádzky, šport a pod.).

- Nemal by sa báť prípadného psychologického vyšetrenia, môže dieťaťu len pomôcť a včas zistiť, či je dieťa na školu pripravené.

- Pomôcť dieťaťu v prvých dňoch systematickému spôsobu učenia a príprave na vyučovanie. Naučiť dieťa písať hneď na prvý krát správne.

- Rodič by mal dieťaťu prekontrolovať domáce úlohy, nemal by sa spoliehať na to, že keď dieťa príde zo školy a povie, že domáce úlohy nedostali, tak to tak aj naozaj je. Neznamená to však, že rodič nemá svojmu dieťaťu dôverovať, ale vhodné je si veci overiť, napríklad netreba zabúdať i na pravidelné, teda denné kontroly žiackej knižky a zrkadielka. Môže tam byť dôležitý odkaz od triednej učiteľky, na ktorý dieťa zabudlo.

- Rodič by mal dieťaťu zabezpečiť i mimoškolskú aktivitu, aby sa dieťa dokázalo od svojich povinností odpútať a rozptýliť. Je dobré, ak si dieťa samo povie, čo ho zaujíma a čomu by sa chcelo venovať. Rodič môže dať dieťa i na dva krúžky, jeden oddychový (tanec, šport a pod.) a druhý náučný (napríklad jazyky). Treba však zohľadniť pri výbere mimoškolskej aktivity danosti dieťaťa, aby nebolo zbytočne preťažené a unavené.

Školák sa má na prvý deň tešiť

Začiatok školskej dochádzky a fakt ako sa dieťa dokáže novým podmienkam prispôsobiť je akýmsi ukazovateľom pripravenosti dieťaťa na školskú dochádzku. Pre prváčika je nástup do školy často veľmi stresujúcou udalosťou. Dostáva sa do neznámeho prostredia a nevie, čo môže očakávať. Aj napriek tomu, že sa do školy pripravuje už veľmi dlhú dobu pred prvým septembrom a teší sa na školskú tašku a všetky tie vecičky, ktoré mu "museli" rodičia nakúpiť, je predsa len tento deň niečím výnimočný a hlavnú úlohu v ňom hrá on sám.Všetka pozornosť rodiny je venovaná jemu, čo by ho na jednej strane malo tešiť, ale pri neustálom pripomínaní, aký dôležitý a významný deň ho čaká, sa malému žiačikovi môžu podlomiť kolená. Zmena prostredia, zmena učiteľov, zmena kamarátov a pribúdajúce povinnosti, to všetko je pre začínajúceho žiaka príliš veľká záťaž. Dieťa sa musí prispôsobiť novým pravidlám, musí sa naučiť veľa nových poznatkov. Malo by byť disciplinovanejšie, už nemá toľko času na oddych a relax ako v materskej škole. Práve preto nie všetci prváci sú schopní tieto nároky, ktoré sú na nich kladené v prvej triede, zvládať bez problémov.

Začiatok školskej dochádzky ťažko zvládajú najmä málo samostatné deti. Na zmenu režimu sa musí pripraviť celá rodina.

"Ak, sa šesťročné dieťa neteší na školu je to signál, že niečo nie je v poriadku," hovorí psychologička z Okresnej pedagogicko-psychologickej poradne v Banskej Štiavnici Mária Montillová.

"Môže za tým byť silný traumatizujúci zážitok. Niekedy ho spôsobia starší súrodenci, ktorí strašia mladších, čo všetko sa im stane v škole. Necitlivými poznámkami môžu dieťa do tohto stavu dostať aj samotní rodičia, ak školu používajú ako strašiaka, veď počkaj, v škole ti ukážu a podobne. Niektoré deti, ktoré už v materskej škôlke zažili na vlastnej koži šikanovanie, sa môžu obávať, že niečo podobné ich postihne aj v škole," hovorí psychologička.

"Ak je dieťa na školu zrelé, väčšinou sa teší, lebo materská škola je mu už malá a potrebuje niečo nové. Prechod zo škôlky do školy každé dieťa prežíva individuálne, ale pre každé je to silný zážitok," vysvetľuje Montillová. Podľa psychologičky je dobre, ak rodičia dokážu z prvého dňa v škole urobiť deťom menší sviatok, na ktorý nezabudnú. "Mal by to byť v rodine taký slávnostnejší deň, je dobre, ak má rodič voľno, aby malo dieťa komu prejaviť svoje pocity. Aj rodič by mu mal porozprávať, ako to bolo, keď on išiel prvýkrát do školy. To atmosféru môže zľahčiť," hovorí psychologička. Podľa nej je dôležité hovoriť s deťmi o ich pocitoch, v prvých dňoch deti potrebujú veľa povzbudenia. A čo robiť s plačúcimi prvákmi? Mária Montillová hovorí, že aj to sa stáva, že niektoré deti si na školu zvykajú ťažšie a plačú aj niekoľko týždňov. Ide väčšinou o veľmi citlivé a menej samostatné deti, ktoré si na nové podmienky zvykajú ťažšie. "Je to pre ne nová situácia, s ktorou sa potrebujú vyrovnať," hovorí psychologička. Pomôže iba citlivý prístup učiteľky a najmä rodiča.

Čo by mal vedieť budúci prvák

Podľa skúseností pracovníkov pedagogicko - psychologických poradní, nie všetky 6-ročné deti sú schopné v tomto veku zvládnuť nároky 1. triedy bez vážnejších problémov. Fyzickú (telesnú) zrelosť posúdia detskí lekári pri predškolských zdravotných prehliadkach. Psychickú (duševnú) zrelosť posudzujú bezplatne na Vašu žiadosť psychológovia pedagogicko - psychologických poradní. V spolupráci s pedagogicko - psychologickou poradňou v Senci Vám predkladáme základné informácie o tom, čo by Vaše 6-ročné dieťa pred vstupom do školy malo vedieť a ako by sa malo správať, aby zvládlo nároky 1. ročníka bez väčších problémov.

BUDÚCI PRVÁK BY MAL VEDIEŤ:

- samostatne sa obliecť a obuť, pozapínať si gombíky a zaviazať šnúrky na obuvi,

- samostatne sa najesť, samostatne sa obslúžiť na WC, umyť si ruky, spláchnuť a pod.,

- správne vyslovovať všetky hlásky, vysloviť krátke slovo samostatne po hláskach,

- vyjadrovať sa plynule aj v zložitejších vetách,

- spočítať predmety do päť,

- interpretovať obsah krátkej rozprávky,

- poznať naspamäť detskú pesničku alebo básničku,

- kresliť pevné a neroztrasené línie, nakresliť postavu so všetkými základnými znakmi (hlava, krk, trup, ramená atď. - teda postava by mala byť anatomicky správne rozložená),

- vystrihnúť jednoduchý tvar podľa predkreslenej čiary,

- poznať základné odtiene farebného spektra (červená, zelená, žltá, oranžová, fialová, atď.),

- orientovať sa v priestore, vie kde je "vpredu", "vzadu", "hore", "dole", "vpravo", "vľavo",

AKO BY SA BUDÚCI PRVÁK MAL SPRÁVAŤ:

- mal by vydržať pri hre alebo inej činnosti 15-20 minút,

- mal by vedieť dokončiť začatú prácu alebo hru, nezačínať neustále niečo nové, neodbiehať,

- mal by si zvykať na nové prostredie a osoby bez väčších problémov (neplače, neskrýva sa za rodičov, neuteká),

- nemal by sa strániť spoločnosti ďalších detí, nemal by byť medzi nimi bojazlivý a plačlivý,

- nemal by byť agresívny, spory s deťmi by mal dokázať riešiť väčšinou bez bitky, hádky, vzdorovitosti,

- v jeho správaní by sa nemali prejavovať zlozvyky, ako napríklad: cmúľanie prstov, ohrýzanie nechtov, časté pokašliavanie, žmurkanie, zajakávanie sa pri reči, pomočovanie sa,

- mal by ovládať prejavy slušného správania (pozdraviť, poprosiť, poďakovať a pod.).

Ak máte pochybnosti o tom, či je Vaše dieťa dostatočne pripravené pre školskú dochádzku, navštívte okresnú pedagogicko - psychologickú poradňu, kde psychológ dokáže presnejšie zistiť úroveň školskej pripravenosti Vášho dieťaťa a poradí Vám, ako môžete svoje dieťa pripravovať na školu v tej oblasti, v ktorej má ešte problémy a poskytne Vám bezplatne aj vhodné podnety a materiály.

Pokiaľ dieťa zaostáva vo viacerých oblastiach, zvládnutie nárokov základnej školy mu môže spôsobiť výrazné problémy. Podľa zákona však môžete spolu s riaditeľstvom základnej školy (a len s Vašim súhlasom) odložiť dieťaťu povinnú školskú dochádzku o jeden rok.

Test zrelosti

Do krúžku napíšte znamienko plus(+) alebo mínus(-)

A. Spoločenské predpoklady:

o Je obľúbené, nemá agresívne či trpiteľské postoje, keď sa stretáva

s ťažkosťami, ostatné deti ho prijímajú

o Má schopnosť podeliť sa s ostatnými

o Je ochotné doma pomáhať a plniť jednoduché úlohy

o Je spokojné, ak sa hrá v malej skupine kamarátov

o Vie sa postarať o svoje osobné potreby, vie si umyť a utrieť ruky

o Ak mu ponúknete novú činnosť, je ochotné sa pridať

o Ak dostane pokyny, je ochotné ich akceptovať

B. Telesné predpoklady:

o Vie si zapnúť zips, gombičky, zašnurovať topánky

o Má šikovné prsty, vie strihať nožnicami, šiť tupou ihlou, navliekať korálky

a ovláda ďalšie činnosti, pri ktorých sa vyžaduje manuálna zručnosť

o Vie chytiť a hodiť veľkú loptu

o Udrží dobre rovnováhu pri chodení po múre

o Vie poskakovať

o Vie skákať na jednej nohe

o Nie je bezdôvodne nepokojné alebo apatické

o Dosiahne ponad hlavu pravé ucho ľavou rukou a opačne

C. Psychické predpoklady:

o Vie hovoriť o nedávnych udalostiach alebo skúsenostiach rozumne a s určitou

plynulosťou

o Rado počúva rozprávanie a je schopné načúvať bez prejavov nepokoja

o Pozná farby a vie ich pomenovať

o Vie svoje meno a priezvisko, adresu, prípadne telefónne číslo domov

o Vie si zapamätať o čo ide v jeho obľúbených príhodách

o Má dobrú výslovnosť a vety tvorí plynule

o Vie naspamäť niekoľko detských piesní a riekaniek

o Rado spieva, aj keď falošne

o Má túžbu čítať, zaujíma sa o všetko, čo sa dá čítať a o obrázkové seriály

o Ak sa hráte s ostatnými deťmi, zapojí sa do hry. Dodržiava inštrukcie, keď sa

hrá nová hra

DESATORO PRE RODIČOV deti v predškolskom veku

V rámci príprav materiáli konkretizované očakávané výstupy RVP PV vzišiel, na základe početných otázok rodičov, tiež návrh materiálu popisujúci základné požiadavky pre deti predškolského veku, ktorý by mohli využiť rodičia.

Vstup do prvej triedy základnej školy predstavuje pre dieťa veľkú životnú zmenu. Mení sa rola dieťaťa, prostredie, dospelí i rovesníci, denný program, náplň činnosti, nároky aj požiadavky. Aby dieťa mohlo zvládnuť túto náročnú situáciu bez vážnejších problémov, malo by byť nielen dostatočne vývojovej a sociálne zrelé, ale tiež dobre pripravené.

Materiál ponúka rodičom detí predškolského veku základné informácie toho, čo by malo ich dieťa zvládnuť pred vstupom do základnej školy. Sú tu zachytené ako výchovné, tak vzdelávacie predpoklady. Treba mať ale na zreteli, že dozrievanie dieťaťa je nerovnomerné, že každé dieťa nemusí všetkých parametrov dosiahnuť, ale môže sa k nim priblížiť.

Prehľad základných zručností prepája a zjednocuje ciele rodiny a školy. Preto je veľmi dôležitá spolupráca rodiny a školy, ktorá sa podieľa na vzdelávanie dieťaťa.


1. Dieťa by malo byť dostatočne fyzicky a pohybovo vyspelé, vedome ovládať svoje telo, byť samostatné v sebaobsluhe

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • pohybuje sa koordinovane, je primerane obratné a zdatných (napr. hádže a chytá loptu, udrží rovnováhu na jednej nohe, behá, skáče, v bežnom prostredí sa pohybuje bezpečne)
  • vyzlečie sa, oblečie aj obuje (zapne a rozopne zips i malé gombíky, zaviaže si šnúrky, oblečie si čiapku, rukavice)
  • je samostatné pri jedle (používa správne príbor, naleje si nápoj, stoluje čisto, požíva obrúsok)
  • zvláda samostatne osobnú hygienu (používa vreckovku, vie sa vysmrkať, umyje a osuší si ruky, použije toaletný papier, použije splachovacie zariadenie, uprace po sebe)
  • zvláda drobné upratovacie práce (pozbiera a uprace predmety a pomôcky na určené miesto, pripraví ďalšie pomôcky, zrovná hračky)
  • postará sa o svoje veci (udržuje v nich poriadok)

2. Dieťa by malo byť relatívne citovo samostatné a schopné kontrolovať a riadiť svoje správanie

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • zvláda odlúčenie od rodičov
  • vystupuje samostatne, má svoj názor, vyjadruje súhlas aj nesúhlas
  • prejavuje sa ako emočne stále, bez výrazných výkyvov v náladách
  • ovláda sa a kontroluje (reaguje primerane na drobný neúspech,
  • dokáže odložiť želania na neskoršiu dobu, dokáže sa prispôsobiť konkrétne činnosti alebo situáciu)
  • je si vedomé zodpovednosti za svoje správanie
  • dodržiava dohodnuté pravidlá

3. Dieťa by malo zvládať primerané jazykové, rečové a komunikatívne zručnosti

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • vyslovuje správne všetky hlásky (aj sykavky, rotacismy - r, mäkčenie)
  • hovorí vo vetách, dokáže rozprávať príbeh, opísať situáciu pod.
  • hovorí väčšinou gramaticky správne (užíva správne rodu, čísla, času, tvarov, slov, predložiek a i.)
  • rozumie väčšine slov a výrazov bežne používaných v jeho prostredí
  • má primeranú slovnú zásobu, vie pomenovať väčšinu toho, čím je obklopené
  • prirodzene a zrozumiteľne hovorí s deťmi aj dospelými, vedie rozhovor, a rešpektuje jeho pravidlá
  • pokúša sa napísať paličkovým písmom svoje meno (označí si výkres značkou alebo písmenom)
  • používa prirodzene neverbálnu komunikáciu (gestá, mimiku, reč tela, a i.)
  • spolupracuje v skupine


4. Dieťa by malo zvládať koordináciu ruky a oka, jemnú motoriku, pravoľavou orientáciu

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • je zručné pri zaobchádzaní s predmetmi dennej potreby, hračkami, pomôckami a nástrojmi (pracuje sa stavebnicami, modeluje, strihá, kreslí, maľuje, skladá papier, vytrháva, nalepuje, správne otáča listy v knihe pod.)
  • zvláda činnosti s drobnejšími predmetmi (korálky, drobné stavebné prvky a pod.
  • ceruzku drží správne, tj. dvoma prstami tretí podložený, s uvoľneným zápästím
  • vedie stopu ceruzky, ťahy sú pri kreslení plynulé, (obkresľuje, vyfarbuje, v kresbe pribúdajú detaily i vyjadrenie pohybu)
  • vie napodobniť základné geometrické obrazce (štvorec, kruh, trojuholník, obdĺžnik), rôzne tvary, (popr. Písmená)
  • rozlišuje pravú a ľavú stranu, pravú aj ľavú ruku (môže chybovať)
  • radí spravidla prvky zľava doprava
  • používa pravú či ľavú ruku pri kreslení či v iných činnostiach, kde sa preferencie ruky uplatňuje (je spravidla zrejmé, či je dieťa pravák alebo ľavák)


5. Dieťa by malo byť schopné rozlišovať zrakové a sluchové vnemy

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • rozlišuje a porovnáva podstatné znaky a vlastnosti predmetov (farby, veľkosť, tvary, materiál, figúru a pozadie),
  • nachádza ich spoločné a rozdielne znaky
  • zloží slovo z niekoľkých počutého slabík a obrázok z niekoľkých tvarov
  • rozlišuje zvuky (bežných predmetov a akustických situácií aj zvuky jednoduchých hudobných nástrojov)
  • rozpozná rozdiely medzi hláskami (mäkké a tvrdé, krátke a dlhé)
  • sluchovo rozloží slovo na slabiky (vytlieskať slabiky v slove)
  • nájde rozdiely na dvoch obrazcoch, doplní detaily
  • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky aj jednoduché symboly a znaky s abstraktné podobou (písmená, číslice, základné dopravné značky, piktogramy)
  • postrehne zmeny vo svojom okolí, na obrázku (čo je nové, čo chýba)
  • reaguje správne na svetelné a akustické signály


6. Dieťa by malo zvládať jednoduché logické a myšlienkové operácie a orientovať sa v elementárnych matematických pojmoch

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • má predstavu o čísle (ukazuje na prstoch alebo predmetoch počet, počíta na prstoch, vie počítať po jednej, chápe, že číslovka vyjadruje počet)
  • orientuje sa v elementárnych počtoch (vymenúva číselný rad a spočíta počet prvkov minimálne v rozsahu do piatich (desiatich)
  • porovnáva počet dvoch málopočetných súborov, tj. v rozsahu do piatich prvkov (spozná rozdiel a určí o koľko je jeden väčší či menší)
  • rozpozná základné geometrické tvary (kruh, štvorec, trojuholník atď.)
  • rozlišuje a porovnáva vlastnosti predmetov triedi, zoskupuje a priraďuje predmety podľa daného kritéria (korálky do skupín podľa farby, tvaru, veľkosti)
  • premýšľa, vedie jednoduché úvahy, komentuje, čo robí ( "premýšľa nahlas")
  • chápe jednoduché vzťahy a súvislosti,
  • rieši jednoduché problémy a situácie, slovné príklady , úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
  • rozumie časopriestorovým pojmom (napr. nad , pod, dole, hore, vnútri a mimo, skôr, neskôr, včera, dnes), pojmom označujúcim veľkosť, hmotnosť (napr. dlhý, krátky, malý, veľký, ťažký, ľahký)


7. Dieťa by malo mať dostatočne rozvinutú zámernou pozornosť a schopnosť zámerne si zapamätať a vedome sa učiť

Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • sústredí pozornosť na činnosti po určitú dobu (cca 10-15 min.) "Nechá" sa získať pre zámerné učenie (dokáže sa sústrediť aj na tie činnosti, ktoré nie sú pre neho aktuálne zaujímavé)
  • zámerne si zapamätá, čo prežilo, videlo, počulo, je schopné si toto po primeranej dobe vybaviť a reprodukovať, čiastočne aj zhodnotiť
  • pamätá si riekanky, básničky, pesničky
  • prijme úlohu či povinnosť,
  • zadaným činnostiam sa venuje sústredene, neodbieha k iným, dokáže vyvinúť úsilie a dokončiť ich
  • postupuje podľa pokynov
  • pracuje samostatne


8. Dieťa by malo byť primerane sociálne samostatné a zároveň sociálne vnímavé, schopné spolužitie s rovesníkmi v skupine


Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • uplatňuje základné spoločenské pravidlá (zdravie, vie požiadať, poďakovať, ospravedlniť sa)
  • nadväzuje kontakty s dieťaťom aj dospelými,
  • komunikuje s nimi spravidla bez problémov,
  • s deťmi, ku ktorým pociťuje náklonnosť, sa kamaráti
  • nebojí sa odlúčiť na určitú dobu od svojich blízkych
  • je v hre partnerom (vyhľadáva partnera pre hru, v záujme hry sa dohaduje, rozdeľuje a menia si role)
  • zapojí sa do práce v skupine,
  • pri spoločných aktivitách spolupracuje, prispôsobuje sa názorom a rozhodnutie skupiny
  • rokuje a dohodne sa, vyslovuje a obhajuje svoj názor v skupine (v rodine)
  • dodržiava dané a pochopené pravidlá, pokiaľ sú dané pokyny, je oboznámený sa nimi riadiť
  • k ostatným deťom sa chová priateľsky, citlivo a ohľaduplne (delia sa o hračky, pomôcky, maškrty, rozdelia si úlohy , všíma si, čo si druhý praje)
  • je schopné brať ohľad na druhých (dokáže sa dohodnúť, počkať, vystriedať s e, pomôcť mladším)


9. Dieťa by malo vnímať kultúrne podnety a prejavovať tvorivosť


Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • pozorne počúva či sleduje so záujmom literárne, filmové, dramatické či hudobné predstavenia
  • zaujíma sa o výstavu obrázkov, bábok, fotografiu, návštevu zoologickej či botanickej záhrady, statku, farmy a pod.
  • je schopné sa zúčastniť detských kultúrnych programov, zábavných podujatí, slávností, športových podujatí
  • svoje zážitky komentuje, rozpráva, čo videlo, počulo,
  • dokáže povedať, čo bolo zaujímavé, čo ho zaujalo, čo bolo správne, čo nie
  • zaujíma sa o knihy, pozná mnoho rozprávok a príbehov, má svoje obľúbené hrdinov
  • pozná celý rad piesní, básní a riekaniek
  • spieva jednoduché piesne, rozlišuje a dodržiava rytmus (napr. vytlieskať na bubienku)
  • vytvára, modeluje, kreslí, maľuje, strihá, lepí, vytrháva, zostavuje, vyrába
  • hrá tvorivé a námetové hry (napr. na školu, na rodinu, na cestovanie, na lekára),
  • dokáže hrať krátku divadelnú rolu


10. Dieťa by sa malo orientovať vo svojom prostredí, v okolitom svete aj v praktickom živote


Dieťa spĺňa túto požiadavku, ak:

  • vyzná sa vo svojom prostredí (doma, v škole),
  • spoľahlivo sa orientuje v blízkom okolí (vie, kde býva, kam chodia do škôlky, kde sú obchody, ihriská, kam sa obrátiť keď je v núdzi a pod.)
  • zvláda bežné praktickej činnosti a situácie, s ktorými sa pravidelne stretáva (napr. dokáže vybaviť drobný odkaz, nakúpiť a zaplatiť v obchode, povedať si o to, čo potrebuje, pýta sa na to, čomu nerozumie, vie telefonovať, dbá o poriadok a čistotu, samostatne sa obslúži, zvláda drobné upratovacie práce, je schopné sa starať o rastliny či drobné domáce zvieratá)
  • vie, ako sa má správať (napr. doma, v materskej škole, na verejnosti, u lekára, v divadle, v obchode, na chodníku, na ulici, pri stretnutí s cudzími a neznámymi ľuďmi) ​​a snaží sa to dodržiavať
  • má poznatky zo sveta prírody živej i neživej, ľudí, kultúry, techniky v rozsahu jeho praktických skúseností (napr. orientuje sa v telesnom schéme, vie pomenovať jeho časti aj niektoré orgány, rozlišuje pohlavie, vie, kto sú členovia rodiny a čím sa zaoberajú , rozlišuje rôzne povolania, pomôcky, nástroje, vie , k čomu sú peniaze, pozná mená niektorých rastlín, stromov, zvierat a ďalších živých tvorov, orientuje sa v dopravných prostriedkoch, pozná niektoré technické prístroje), rozumie bežným okolnostiam, dejom, javom, situáciám, s ktorými sa bezprostredne stretáva (napr. počasie a jeho zmeny, premeny ročných období, látky a ich vlastnosti, cestovanie, životné prostredie a jeho ochrana, odpadové hospodárstvo) primeraným spôsobom sa zapojí do potrebnej starostlivosti
  • má poznatky o širšom prostredí, napr. O našej krajine (mesta, hory, rieky, jazyk, kultúra), o existencii iných krajín a národov, má náhodné a útržkovité poznatky o rozmanitosti sveta jeho poriadku (o svetadieloch, planéte Zem, vesmíru)
  • chová sa primerane a bezpečne v školskom i domácom prostredí i na verejnosti (na ulici, na ihrisku, v obchode, u lekára), uvedomuje si možno nebezpečenstvo (odhadne nebezpečnú situáciu, je opatrné, neriskuje), pozná a spravidla dodržiava základné pravidlá správania na ulici (dáva pozor pri prechádzaní, rozumie svetelnej signalizácii)
  • pozná faktory poškodzujúce zdravie (fajčenie)
  • uvedomuje si rizikové a nevhodné prejavy správania, napr. šikanovanie, násilie
......................................................................................................................................................
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky